На Растителна Основа

Ашваганда - ползи за здравето, странични ефекти и примерни дози
0

Ашваганда - ползи за здравето, странични ефекти и примерни дози

Ашваганда помага на тялото да се справи с тревожността и стреса, адаптирайки се към нуждите му. Освен това ашваганда има благоприятен ефект върху мозъка, сърцето и кръвната захар. За спортисти тя помага, като намалява нивото на естрогена, увеличава тестостерона и помага за покачване на мускулна маса.

 


Съдържание на статията

 


Ашваганда е адаптогенна билка от Аюрведа (древен клон на индийската билкова медицина), която е изключително ефективна. В миналото ашваганда се е предписвала, за да подсили имунната система след заболяване. Днес тя има широко приложение като се използва за лечение на артрит, депресия, безсъние, астма, бронхит, болки в гърба и хронично чернодробно заболяване.

Ашваганда (Withania somnifera) се превърна в една от най-популярните аюрведански билки в западния свят. Това изобщо не е странно, защото този корем може да предложи много ползи за здравето.

 

Анаболните ефекти на ашваганда. Как тя ни помага за покачване на мускулна маса?

 

Ашваганда и Кортизол

Кортизолът е стероиден хормон, който тялото ви освобождава по време на физически и / или емоционален стрес. Неговата функция е да помогне за мобилизиране на енергийните запаси в мускулната тъкан. С други думи, кортизолът е катаболитен хормон. Катаболни процеси - процеси водещи до намаляване на мускулната маса.

Колкото повече кортизол преминавате през вените ви, толкова по-малко тялото ви може да остане в анаболно състояние, необходимо за изграждане на мускулите. Най-значимото въздействие на Ашваганда (Ashwagandha) е способността му да намалява значително нивата на кортизол. Има много изследвания, които показват, че при прием на ашваганда в продължение на 2 месеца, нивата на ви на кортизол спадат с до 20%. [1]

Кортизолът поддържа обратна връзка с тестостерона, т.е. по-високият кортизол е равен на по-нисък тестостерон и обратно. В този ред на мисли, можем да кажем, че ашвагандата не само предотвратява катоболизма (разграждане на мускулите), но и помага за повишено производство на тестостерон.

Ашваганда и тестостерон

Тестостеронът може би е най-важният хормон, когато става въпрос за бодибилдинг. Той увеличава както размера на мускулите така и силата. Опитайте се да поддържане нивото на тестостерона високо, за да постигане на по-лесно мускулен растеж и изгаряне на мазнини.

Дневна доза от 5 грама корем на прах от ашваганда при неплодородни мъже е достатъчна, за да увеличи нивата на тестостерон с 13-22% след само три месеца употреба. [2] Това твърдение се повтаря в друго проучване, в което на стерилни мъже (мъже, които не могат да имат деца) са дадени 3 грама екстракт от корен на ашваганда (вместо корен на прах) отново в продължение на 3 месеца. Резултатите са повишени нива на тестостерон с 13-41%. [3]

Тук е момента да отбележим, че тези резултати идват, когато приемът на ашваганда се комбинира със силови тренировки. Направено е едно проучване, което разделя здрави мъже (на възраст 18-50 години), които нямат голям опит със силовите тренировки. Една част от мъжете са приемали по 300 мг. екстракт от корен на ашвагнда, а другата нищо (плацебо ефект) в продължение на осем седмици. [4] През тези осем седмици, всички мъже са тренирали по 3 пъти в седмицата. Общите нива на тестостерон при групата, която е приемала ашваганда са се увеличили средно с 15,25%. При плацебо групата, увеличението на тестостерона е само 2,6%. Най-добрите резултати са дошли под формата на силови постижения в залата. Групата, която е приемала ашваганда е увеличила силовите си постижения два пъти повече от тези, които не са приемали от вълшебния корен.

Освен това групата, която е приемала ашвагнада е намалила нивото си на мазнини два пъти повече от плацебо групата (3,47% спрямо 1,52%). Всички тези разкрития са доста полезни и дават основание на статуса на ашваганда (ashwagandha) като мощна добавка, която значително подобрява естественото производство натестостерон.

Ашваганда и мускулен растеж

Както бе споменато в изследването по-горе [4], хората, които са приемали ашваганда са увеличили значително силовите си постижения. Но освен това те са качили и мускулна маса.

Високият тестостерон е пряко свързан с мускулния растеж. Когато тестостеронът ви е висок, мускулите ви ще растат, ще се възстановяват по-добре и ще се чувствате по-добре. Опитайте се да поддържане нивото на тестостерона високо, за да постигане на по-лесно мускулен растеж и изгаряне на мазнини.

 

Ползи за здравето на Ашваганда

 

Ашваганда предлага редица ползи за здравето. Ако трябва да разгледаме подробно всички, ще ни трябва доста време. Затова ще разгледаме по-подробно едни от най-важните ползи за здравето, а другите само ще ги споменем.

Ашваганда и здраво сърце

Приемът на ашваганда, значително намалява LDL (лошия) холестерол. [5] Лошият холестерол допринася за изграждането на мастни хранилища в артериите. Доказано е също, че Ashwagandha понижава триглицеридите [6] и подобрява кръвното налягане. [7] Всички тези фактори значително подобряват здравето на сърцето и намаляват шансовете ви за развитие на сърдечно-съдови заболявания и инсулт.

Ашваганда и здравето на мозъка

Всеки тип стрес, независимо дали е физически, емоционален или химичен, може сериозно да увреди мозъка. Изследванията показват, че приемът на ашваганда е нещо повече от това да облекчава стреса. Този екстракт може да защити мозъка от дегенерация [8] , болестта на Алцхаймер [9] и да предотврати тревогата [10].

Хемоглобинът е протеин, присъстващ в червените кръвни клетки, който доставя кислород в организма. Доказано е, че добавянето на Ashwagandha повишава нивата на хемоглобина [7]. Това означава по-ефективен транспорт на кислород, което на свой ред означава повишаване на енергийните нива и подобряване на цялостното благосъстояние.

Ашваганда и кръвната захар

Повишаването на кръвната захар за продължителни периоди от време може да доведе до някои сериозни състояния, вариращи от сърдечни заболявания и удар, до бъбречни заболявания и нервни проблеми. Установено е, че Ашваганда (Ashwagandha) намалява кръвната захар.[11]

 

В допълнение, Ашваганда (ashwagandha) предлага редица предимства:

 

  • Поддържа здрава имунна система
  • Успокоява умствените процеси
  • Подпомага здравословния сън
  • Подпомага репродуктивна система при мъжете и жените
  • Поддържа устойчиво енергийно ниво, сила и жизненост, включително с физическа активност
  • Действа благоприятно на ставите
  • Подпомага здравето на щитовидната жлеза
  • Подпомага здравословното функциониране на надбъбречните жлези

 

Има ли Ашваганда странични ефекти?

Както при всяка друга хранителна добавки, така и при ашваганда е добре да се консултирате с лекар, преди да я използвате. Не са правени изследвания на дългосрочен прием. Най-добре е да се приема в продължение на 3 месеца и след това да се направи почивка. Възможните нежелани реакции включват стомашни проблеми като диария и повръщане.

Както споменахме по-горе, приемът на ашваганда намалява нивата на кръвна захар. Ако сте диабетик, това може да повлияе на вашето лекарство и да доведе до твърде ниска кръвна захар. Ако решите да експериментирате с ашваганда (ashwagandha), постоянно наблюдавате кръвната си захар.

И не на последно място, кръвното налягане. Спомнете си, че приемът на ашваганда намалява кръвното налягане. Ако решите да приемате ашваганда (ashwagandha), постоянно наблюдавате кръвното си налягане.

Кой трябва да приема ашваганда?

 

Приемайте ашваганда ако:

  • Ако сте подложени на голям стрес
  • Ако искате да намалите нивото на естроген
  • Ако искате да увеличите нивото на тестостерона

 

Не приемайте Ашваганда ако сте:

  • Бременна.
  • Диабетик.
  • Приемане на лекарства за кръвно налягане.
  • Страда от стомашна язва.
  • Планирано за операция.

 

Как се приема ашваганда?

Най-ниската ефективна доза е 300-500 мг. на ден. Оптимална доза на ден е 6,000 мг разделена на 3 приема (2,000 мг). Трябва да се приема с храна (ако се приема веднъж дневно, трябва да се приема със закуска).

Независимо дали е в хапче или прахообразна форма, предпочитаната форма на ashwagandha е екстракт от корен. Активните съставки в ашваганда са флавоноиди, наречени с withanolides. Всяка хранителна добавка на ашваганда трябва да има най-малко 4% withanolides.

Често задавани въпроси за ашваганда.

Колко време трябва да приемаме ашваганда, за да видим първите резултати? Трябва да приемате ашваганда поне 4 седмици, за да видите някакви резултати.

Опасно ли е да приемаме ашваганда много дълго време? Ашваганда е безопасна както в краткосрочен, така и в дългосрочен план. Но винаги е добре да се консултирате с лекар, преди да започнете употребата. За повече информация, върнете се малко нагоре и прочетете подробно, дали приемът на ашваганда има странични ефекти.

Може ли ашваганда да се приема в комбинация с други добавки?Абсолютно. Ашваганда може да се комбинира с редица хранителни добавки като протеин, аминокиселини, витамини и др.

 

Ако статията ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Благодаря ви!

 

Източници
  1. Chandrasekhar, K., et al. “A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults.” Indian Journal of Psychological Medicine, Medknow Publications & Media Pvt Ltd, 2012.
  2. Mahdi, Abbas Ali, et al. “Withania somnifera Improves Semen Quality in Stress-Related Male Fertility.” Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine : eCAM, Hindawi Publishing Corporation, 2011.
  3. Ahmad, M K, et al. “Withania somnifera improves semen quality by regulating reproductive hormone levels and oxidative stress in seminal plasma of infertile males.” Fertility and sterility., U.S. National Library of Medicine, Aug. 2010.
  4. Wankhede, Sachin, et al. “Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial.” Journal of the International Society of Sports Nutrition, BioMed Central, 2015.
  5. Raut, A A, et al. “Exploratory study to evaluate tolerability, safety, and activity of Ashwagandha (Withania somnifera) in healthy volunteers.” Journal of Ayurveda and integrative medicine., U.S. National Library of Medicine, July 2012.
  6. Agnihotri, Akshay P., et al. “Effects of Withania somnifera in patients of schizophrenia: A randomized, double blind, placebo controlled pilot trial study.” Indian Journal of Pharmacology, Medknow Publications & Media Pvt Ltd, 2013.
  7. Auddy, B., et al. “A Standardized Withania Somnifera Extract Significantly Reduces Stress-Related Parameters in Chronically Stressed Humans: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Study.” The Journal of the American Nutraceutical Association., November 2008.
  8. Bhattacharya, A, et al. “Anti-Oxidant effect of Withania somnifera glycowithanolides in chronic footshock stress-Induced perturbations of oxidative free radical scavenging enzymes and lipid peroxidation in rat frontal cortex and striatum.” Journal of ethnopharmacology., U.S. National Library of Medicine, Jan. 2001.
  9. Sehgal, N, et al. “Withania somnifera reverses Alzheimer's disease pathology by enhancing low-Density lipoprotein receptor-Related protein in liver.” Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America., U.S. National Library of Medicine, 28 Feb. 2012.
  10. Andrade, C, et al. “A double-Blind, placebo-Controlled evaluation of the anxiolytic efficacy ff an ethanolic extract of withania somnifera.” Indian journal of psychiatry., U.S. National Library of Medicine, July 2000.
  11. Andallu, B, and B Radhika. “Hypoglycemic, diuretic and hypocholesterolemic effect of winter cherry (Withania somnifera, Dunal) root.” Indian journal of experimental biology., U.S. National Library of Medicine, June 2000.
  12. Ahmad, M K, et al. “Withania somnifera improves semen quality by regulating reproductive hormone levels and oxidative stress in seminal plasma of infertile males.” Fertility and sterility., U.S. National Library of Medicine, Aug. 2010.
  13. Mahdi, Abbas Ali, et al. “Withania somnifera Improves Semen Quality in Stress-Related Male Fertility.” Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine : eCAM, Hindawi Publishing Corporation, 2011.
  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.